شور

پایگاه اطلاع رسانی ذاکر الزینب (سلام الله علیها) سید جلال میرعسگری

شور

پایگاه اطلاع رسانی ذاکر الزینب (سلام الله علیها) سید جلال میرعسگری

ارباب من!
تقصیر تو شد اگر گرفتار شدم
قلاده به گردن نزدی هار شدم

این انصار الحسین علیه السلام(2)؟

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۴ ب.ظ

زهیر بن قین بجلی رحمة الله علیه

پیوستن زهیر بن‏ قین‏ به امام حسین علیه السّلام‏
مردى از بنى فزارة مى‏گوید: ما با زهیر بن قین بجلى بودیم، هنگامى که از مکه حرکت کرده بودیم همراه حسین [علیه السّلام‏] راه مى‏رفتیم، [ولى از اینکه با [حسین علیه السّلام‏] در یک منزل همنشین شویم بشدت پرهیز مى‏کردیم‏] به طورى که هیچ چیزى نزدمان مبغوض‏تر از این نبود که با حسین علیه السّلام در یک منزل فرود بیاییم. از این رو وقتى حسین [علیه السّلام‏] در حرکت بود زهیر جلو مى‏افتاد، [این روند ادامه داشت‏] تا اینکه در جایى فرود آمدیم که هیچ چاره‏اى جز منزل کردن در کنار [حسین علیه السّلام‏] نداشته‏ایم، لذا حسین [علیه السّلام‏] در گوشه‏اى و ما در گوشه دیگرى منزل کردیم، هنگامى که ما بر سر سفره غذا نشسته بودیم فرستاده حسین آمد، سلام کرد و داخل شد، گفت: زهیر بن قین؛ ابى عبد الله حسین بن على مرا پى شما فرستاده، تا نزد او بیایى، [ناگاه‏] همگى هر چه در دست داشتیم به زمین انداختیم [و میخکوب شدیم‏] گویى پرنده‏اى بر سرمان نشسته بود!دلهم بنت عمرو، همسر زهیر بن قین گفت: من به [زهیر] گفتم: پسر رسول الله دنبالت مى‏فرستد تو [سرباز مى‏زنى‏] نمى‏روى! سبحان الله! برو صحبتش را بشنو بعد برگرد.زهیر بن قین نزد [حضرت‏] آمد، ولى چیزى نگذشت که با چهره‏اى بشّاش و درخشان بازگشت. و به همراهانش گفت: هر کس مى‏خواهد، دنبال من بیاید وگرنه این آخر همراهى و دیدار ما با یکدیگر است! لکن حدیثى را برایتان نقل کنم! ما در بلنجر [قفقاز] جنگ مى‏کردیم که خداوند پیروزى را نصیبمان کرد و غنایمى به دست آوردیم. سلمان باهلى گفت: آیا از پیروزى‏اى که خدا نصیبتان کرد و غنایمى که به دست آوردید شاد و خوش‏حال شدید؟گفتیم: بله، [سلمان‏] گفت: [روزى که‏] جوانان آل محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را یافتید از جنگ در رکابشان بیش از غنایمى که به دست آوردید مسرور و شادمان باشید. امّا من [زهیر]، شما را به خدا مى‏سپارم! بعد به همسرش گفت: تو را طلاق مى‏دهم نزد خانواده‏ات برو، دوست ندارم به واسطه من به شما چیزى جز خیر برسد.

ابو مخنف کوفى، لوط بن یحیى - سلیمانى، جواد، نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا / ترجمه وقعة الطفّ، 1جلد،ص99. مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى - قم، چاپ: دوم، 1380 ش


سخنی زیبا از زهیر در شب عاشورا در جواب برداشتن بیعت از طرف امام حسین علیه السلام

زهیر بن‏ قین‏ گفت: و الله دوست داشتم کشته مى‏شدم، سپس دوباره زنده شده بعد کشته مى‏شدم، تا جائى که هزار بار اینچنین کشته مى‏شدم، تا خداوند بدین وسیله، کشته شدن را از شما و جوانان أهل بیت شما دور مى‏گردانید!
هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، 2جلد، الهادى - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.


خطبه زهیر بن‏ قین‏ در روز عاشورا در برابر لشگر کوفه
 [آنگاه‏] زهیر بن قین بر اسبى که دمى پرمو داشت سوار شد و سر تا پا مسلح، بیرون آمد و گفت: اى مردم کوفه! شما را به عذاب خدا هشدار مى‏دهم. وظیفه مسلمان این است که خیر خواه برادر مسلمانش باشد. تا زمانى که بین ما و شما شمشیر حاکم نشود، با هم برادریم، دین واحد داشته، امت واحدى به حساب مى‏آئیم. لذا سزاوار پند و اندرز ما هستید ولى زمانى که شمشیر به میان آمد این ارتباط قطع مى‏شود، ما امّتى و شما امّتى دیگر خواهید شد.خداوند ما و شما را بوسیله فرزندان پیامبرش محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آزموده است، تا ببیند ما و شما با آنان چگونه معامله مى‏کنیم، ما شما را به یارى آنها و جدایى از این طغیانگر [عبید الله بن زیاد] دعوت مى‏کنیم، شما از آن دو [عبید الله و پدرش زیاد] در تمام دوران سلطنتشان غیر از بدى ندیده‏اید [آنها] چشم‏هایتان را [از کاسه‏] بیرون مى‏آوردند، دستها و پاهایتان را مى‏بریدند، شما را شکنجه مى‏کردند و بر تنه درخت خرما مى‏آویختند، بزرگواران و قاریان قرآنتان مثل حجر بن عدى و یارانش، هانى بن عروة و امثالش را مى‏کشند.در این هنگام [سپاهیان دشمن‏] وى را دشنام دادند و از عبید الله بن زیاد شپاسگزارى کرده و برایش دعا نمودند، گفتند: بخدا قسم تا زمانى که دوست تو و همراهانش را به قتل نرسانیم یا وى را با یارانش در حال تسلیم نزد عبید الله نبریم دست بر نخواهیم داشت! [زهیر] گفت: بندگان خدا! فرزند فاطمه رضوان الله علیها به دوست داشتن و کمک سزاوارتر از پسر سمیّه است، «1» اگر یارانشان نمى‏کنید پناه بر خدا از اینکه آنهارا به قتل برسانید، این مرد [حسین علیه السّلام‏] را با پسر عمویش یزید بن معاویه آزاد بگذارید، [در کار او و یزید دخالت نکنید] قسم بجانم اگر حسین را هم به قتل نرسانید، یزید از شما راضى خواهد شد، و به همین اندازه که از او اطاعت کردید [و دست از یارى حسین بر داشتید و خود را براى جنگ با حسین آماده کرده ‏اید] اکتفا خواهد نمود. [در این هنگام‏] شمر بن ذى الجوشن به طرف زهیر تیرى انداخت و گفت: ساکت باش، خدا صدایت را خفه کند. با کثرت کلامت ما را خسته کرده ‏اى.زهیر [در پاسخش‏] گفت: اى پسر کسى که بر پاشنه‏هاى پایش ادرار مى‏کرد! من با تو سخن نمى‏گویم. [بى‏تردید] تو یک حیوانى! بخدا قسم گمان نمى‏کنم دو آیه از کتاب خدا را بدرستى بدانى! عذاب سخت و خوارى و خفت روز قیامت بر تو بشارت باد! شمر گفت: خداوند تو و رفیقت [منظور حسین علیه السّلام‏] را همین الآن به قتل خواهد رساند! [زهیر] گفت: آیا مرا از مرگ مى‏ترسانى! و الله مردن در کنار او [حسین علیه السّلام‏] نزد من از [حیات‏] جاودانه در کنار شما محبوب‏تر است.
آنگاه [زهیر] رو به مردم کرد و با صداى بلند گفت: بندگان خدا! این [مرد] بد اخلاق و تندخو و امثالش شما را در دینتان فریب ندهند، و الله شفاعت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلم شامل حال آنها که خون فرزندان و خاندان پیامبر را ریخته‏اند و کسانى را که به این خاندان یارى رسانده و از حریم آنها دفاع کردند را کشته‏اند، نخواهد شد.[در این هنگام‏] مردى [زهیر] را صدا زد و گفت: أبا عبد الله به شما مى‏گوید: بیا، قسم بجانم همانگونه که مؤمن آل فرعون قوم خویش را نصیحت کرده و به خوبى از آنان دعوت نمود، شما [هم‏] آنها را نصیحت کرده و بخوبى از آنان دعوت نموده‏اى، اگر نصیحت و ابلاغ، نفعى برساند!

ابو مخنف کوفى، لوط بن یحیى - سلیمانى، جواد، نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا / ترجمه وقعة الطفّ، 1جلد، ص153.مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى - قم، چاپ: دوم، 1380 ش.



رفتن به میدان و شهادت

 
 زهیر بن‏ قین‏ براى کارزار قیام نمود و رجزى را خواند که مطلع آن این است:
1- انا زهیر و انا بن القین‏         اذ ودکم بالسیف عن حسین‏     

 1- یعنى من زهیرم که پر قین میباشم و شما را بوسیله شمشیر از امام حسین دور میکنم 2- حقا که حسین یکى از دو سبط امت و از عترت نیکو و با تقوا و شایسته است 3- این رسول خدا است بدون دروغ. من شما را با شمشیر میزنم و هیچ عیبى نمى‏بینم. اى کاش جان من دو قسمت شده بود. محمّد بن ابو طالب میگوید:
زهیر قتال کرد تا تعداد یک صد و بیست نفر از دشمنان را کشت. سپس کثیر بن عبد اللَّه شعبى و مهاجر بن اوس تمیمى بر او حمله کردند و شهیدش نمودند. امام حسین فرمود: زهیر از پاى در آمد! زهیر از رحمت خدا دور مباد! خدا قاتل تو را لعنت کند. خدا آن افرادى را که بصورت بوزینه و خوک در آمد لعنت کند.چ

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - نجفی، محمد جواد، زندگانى حضرت امام حسین علیه السلام ( ترجمه [جلد 45 بحار الأنوار)،ص41.1جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: سوم، 1364 ش.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۲
عبد الحسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
&lt;!--Traffic Exchange persianrank.ir --&gt; &lt;iframe src="http://persianrank.ir/srank.php?usrid=94837" width=0 height=0 style="hidden" frameborder=0 marginheight=0 marginwidth=0 scrolling=no &gt;&lt;/iframe&gt; &lt;!--Traffic Exchange persianrank.ir --&gt;